مركز تقويم مؤسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران از وقوع خورشيدگرفتي در چهارشنبه 9 فروردين ماه خبر داد.

به گزارش مؤسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران، اين گرفتگي در برخي از مناطق جهان به صورت كلي ديده مي‌شود و ماه تمام قرص خورشيد را مي‌پوشاند. اما در ايران و بسياري از مناطق ديگر جهان، خورشيد گرفتگي به صورت جزيي ديده مي‌شود و فقط بخشي از خورشيد پوشيده خواهد شد.

بنا بر اين گزارش، اين خورشيد گرفتگي جزيي در تهران در ساعت 13:43 آغاز و در ساعت 14:55 به حداكثر مي‌رسد كه در اين حالت ماه 63 درصد از سطح قرص خورشيد را مي‌پوشاند. اين گرفتگي در ساعت 16:02 در تهران خاتمه مي‌يابد. بنابراين مدت خورشيد گرفتگي در تهران 2 ساعت و 19 دقيقه خواهد بود.

اين گزارش در ادامه مي‌افزايد: اين گرفتگي در مناطق شمال غربي ايران نسبت به ديگر مناطق كشور طولاني‌تر است و بخش وسيع‌تري از قرص خورشيد پوشيده مي‌شود.

توصیه های ایمنی


برای رصد خورشید گرفتگی  حتما از فیلترهای مجاز استفاده کنید. شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران به همه علاقه مندان رصد این پدیده توصیه کرده است که حتما از فیلترهای ویژه رصد خورشید استفاده کنند ، چرا که نگاه کردن به خورشید با ابزارها و فیلترهای غیر ایمنی می تواند به طور باور نکردنی خطرناک باشد. از آنجا که چشم انسان فاقد سلولهای احساس درد است آسیبهای جدی که به چشم شما می خورد، ناخودآگاه خواهد بود. بهترین ابزار برای رصد گرفتگی خورشید عینکهای ویژه رصد خورشید یا فیلترهای مایلای است.
عینکهای آفتابی ، طلق ، بخش درونی دیسکتهای رایانه ای ، فیلترهای جوشکاری و… اگرچه ممکن است نور مستقیم خورشید را کاهش دهند هیچ گاه نمی توانند آسیبهای آن را بکاهند ، پس حتما از استفاده از آنها بپرهیزید.
اگر از دوربین دوچشمی یا تلسکوپ استفاده می کنید حتما فیلترهای ویژه را مقابل ورودی نور قرار دهید و حتی الامکان از استفاده از فیلترهای چشمی بپرهیزید. بهترین راه ایجاد تصویر خورشیدی روی یک صفحه سفید است تا بتوان بدون خطر آن را رصد کرد. خورشید افسانه ای بار دیگر در آسمان ایران ، سرزمین مهر و خورشید خواهد گرفت و ذهن خسته ما را به سوی خود خواهد کشاند. ایران پیوندی ناگسستنی با آسمان دارد و هر بهانه ای می تواند یادآور پیوندهای کمتر باشد، این بار که آسمان را و خورشید گرفته را می بینیم شاید به یاد هزاران دانشمند و عالم این سرزمین بیفتیم که در طول تاریخ مشتاق چنین منظره ای بودند و زندگی خود را صرف کشف رازهای جهان کردند

برای رصد خورشید گرفتگی  حتما از فیلترهای مجاز استفاده کنید. شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران به همه علاقه مندان رصد این پدیده توصیه کرده است که حتما از فیلترهای ویژه رصد خورشید استفاده کنند ، چرا که نگاه کردن به خورشید با ابزارها و فیلترهای غیر ایمنی می تواند باشد. از آنجا که چشم انسان فاقد سلولهای احساس درد است آسیبهای جدی که به چشم شما می خورد، ناخودآگاه خواهد بود. بهترین ابزار برای رصد گرفتگی خورشید عینکهای ویژه رصد خورشید یا فیلترهای مایلای استاگر از دوربین دوچشمی یا تلسکوپ استفاده می کنید حتما فیلترهای ویژه را مقابل ورودی نور قرار دهید و حتی الامکان از استفاده از فیلترهای چشمی بپرهیزید. بهترین راه ایجاد تصویر خورشیدی روی یک صفحه سفید است تا بتوان بدون خطر آن را رصد کرد. خورشید افسانه ای بار دیگر در آسمان ایران ، سرزمین مهر و خورشید خواهد گرفت و ذهن خسته ما را به سوی خود خواهد کشاند. ایران پیوندی ناگسستنی با آسمان دارد و هر بهانه ای می تواند یادآور پیوندهای کمتر باشد، این بار که آسمان را و خورشید گرفته را می بینیم شاید به یاد هزاران دانشمند و عالم این سرزمین بیفتیم که در طول تاریخ مشتاق چنین منظره ای بودند و زندگی خود را صرف کشف رازهای جهان کردند

یزد فردا.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا